tag:blogger.com,1999:blog-3335485049700154578.post2259806525266252319..comments2024-03-28T09:59:38.656+02:00Comments on Muuliprojekti: Länkikurssilla opittiin tunnistamaan sopivat länget ja paljon muutakinKaisahttp://www.blogger.com/profile/14317314326541668682noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-3335485049700154578.post-21002839332533630362020-07-30T10:24:24.793+03:002020-07-30T10:24:24.793+03:00Juuri näin, jos ikinä hankin toista muulia, niin s...Juuri näin, jos ikinä hankin toista muulia, niin se tullaan kyllä käsittelemään ja opettamaan hyvin nuorena ajohommiin ja jos siitä ei sitä tule niin ainakin on ajoissa yritetty. Muuli saa tehdä työtään ohjasajossa, koska siinä se toimii ihan näppärästi, mutta meillä ei talliympäristössä oikeastaan ole edes sellaisia turvallisia paikkoja opettaa ajolle, joten jo senkin puolesta ei voi tällä hetkellä ajatella ajohommaa ohjasajoa pidemmälle. En tosin usko, että ratatallillakaan tästä saisi turvallista sunnuntaiköpöttelijää, kun se tuppaa ratsunakin heittämään uukkarit jos edessä on jotain pelottavaa. Kärryjen kanssa se olisi 100 kertaa vaarallisempaa.Kaisahttps://www.blogger.com/profile/14317314326541668682noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3335485049700154578.post-70197901772995905782020-07-24T11:10:33.433+03:002020-07-24T11:10:33.433+03:00Oli ihan järkevää jättää ajohommat sikseen. Siinä ...Oli ihan järkevää jättää ajohommat sikseen. Siinä on syynsä, miksi ajohevosten luonne on jalostunut vuosisatojen kuluessa rauhalliseksi ja miksi ne opettetaan jo yksivuotiaana, kun ovat voimiltaan kontrolloitavissa (sekoilustakin huolimatta) paremmin. Ison aikuisen ja säikyn yksilön ajokouluttaminen on ammattilaisille yhtä kiinnostavaa ja järkevää kuin tehdä luonneongelmaisesta koirasta poliisikoiraa... Amatööreille se on lähinnä vaarallista. Mielenkiintoinen selostus länkikurssista, kiitos!Johannahttps://www.blogger.com/profile/02940620467171360880noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3335485049700154578.post-71071384719585439622019-01-28T14:56:27.557+02:002019-01-28T14:56:27.557+02:00Niinpä, tämä aihe jakaa myös kovasti mielipiteitä....Niinpä, tämä aihe jakaa myös kovasti mielipiteitä. Joidenkin mielestä naruriimua käytetään aina niin, että ihminen on narun toisessa päässä. Hevosta ei siis koskaan sidota siitä eikä naruriimua jätetä koskaan päähän. Ja sitten on ihan vaikka rapakon takana yhdysvallat, jossa hevoset ja muulit on kautta aikojen käsitelty naruriimulla, sidottu siitä ja jopa tarhattu se päässä. Nylonriimut ovat jopa vieraita.<br /><br />Mutuna veikkaan, että osa hevosista on "kokeilijoita", eli kokeilevat narun kestävyyttä ja jos eivät pääse irti, jäävät seisomaan ihan normaalisti. Ja sitten ovat ne, jotka menevät vetopaniikkiin ja riuhtovat niin kauan, että ovat kilon paloina. Oma muulini ei mene vetopaniikkiin tähän tapaan, mutta tarvittaessa kokeilee narujen kestävyyttä. Ja koskaanhan ei voi tietää mitä tapahtuu, esimerkiksi oma muulini räpiköi pari viikkoa sitten takapuoli maassa oman tallimme käytävällä, liukastui ilmeisesti ja molemmat takajalat pettivät alta. Liukas/jäinen betonilattia on talvella vaarallinen myös kengättömille. Huomasin tämän vuolutilanteessa jokin aika sitten. Poni oli parempi siirtää karsinaan toimenpiteen ajaksi.Kaisahttps://www.blogger.com/profile/14317314326541668682noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3335485049700154578.post-10321431881214409152019-01-28T14:25:59.852+02:002019-01-28T14:25:59.852+02:00Tuosta hevosen kiinnittämisestä sen verran, että o...Tuosta hevosen kiinnittämisestä sen verran, että on kyllä hankala aihe. Olen nähnyt kun hevonen jouduttiin lopettamaan, koska oli normaalilla vetosolmulla ja narupäitsillä seinässä kiinni, säikähti, liukastui, sai narun kaulansa alle ja hirttäytyi siihen. Yhtään mitään ei ollut tehtävissä, kun hevonen huitoi joka suuntaan. Tietysti tuossa oli rautakengät ja betonilattia, huono yhdistelmä. Esimerkiksi rekkaan tai muuhun ei niin tukevaan kiinnittäessä laittaisin paalinarulenkin ja hajoavat päitset, mutta toisaalta fiksummat hevoset oppivat siitä katoamaan aika nopeasti, ja narupäitsillä harvemmin lähtevät mihinkään. Olennaisempaa on ehkä narun pituus, ei liian lyhyt mutta ei missään nimessä liian pitkä, ja jos ollaan vieraassa ympäristössä niin joku vahtisi heppaa vähän ettei jätetä yksin sinne selviytymään.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3335485049700154578.post-58680959743157015642019-01-27T17:34:43.363+02:002019-01-27T17:34:43.363+02:00En näköjään tullut ottaneeksi, tila oli sen verran...En näköjään tullut ottaneeksi, tila oli sen verran hämärä, etten varmaan olisi hyvää kuvaa saanutkaan. Siellä oli systeemi ihan sama kuin satulahuoneessa, seinillä puisia telineitä ja niissä aina yhdet vetovehkeet. Siis samanlainen puinen teline, kuin satuloillakin voi olla. Hyvin täynnä tämä valjashuone kyllä oli, mutta eikös ne aina tunnu täyttyvän itsestään :)Kaisahttps://www.blogger.com/profile/14317314326541668682noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3335485049700154578.post-53708013616690172792019-01-27T16:03:28.534+02:002019-01-27T16:03:28.534+02:00Mielenkiintoista! Et sattunut ottamaan yhtään kuva...Mielenkiintoista! Et sattunut ottamaan yhtään kuvaa sieltä valjashuoneesta? Etsinnässä olisi hyvät valjaiden säilytyssysteemit, kun perinteinen satulahuone ei oikein meinaa asiaansa ajaa..Co.https://www.blogger.com/profile/01504798929767666512noreply@blogger.com